وقتي كه در كشور مراكش، در كازابلانكا بودم، خيلي وقت پيش نبود، مادر مجرد جواني را ديدم به نام فائزه. فائزه عكس پسر نوزادش را به من نشان داد و داستان بوجود آمدن پسرش، حاملگي و تولد او را گفت.
0:30داستان قابل توجهي بود، اما فائزه بهترين قسمت را براي آخر نگه داشت. به من گفت: "ميدوني من يك باكره هستم" "من دو تا گواهي پزشكي دارم كه اين را اثبات ميكنه."
0:44اين خاورميانه مدرنه، كه پس از دوهزار سال از تولد عيسي، تولد توسط باكره هنوز يك حقيقت زندگي ست.
0:53موضوع فائزه يكي از صدها داستانيست كه درطي اين سالها سفربه سرزمين هاي عربي و گفتگو با مردم درباره سكس شنيده ام، ميدانم كه اين شايد اين يك شغل رويايي و يا احتمالا يك كار بسيار مشكوك به نظر بيايد،
1:09اما كل موضوع براي من، چيز ديگريست . من مسلمان و نيمه مصري هستم. اما در كانادا بزرگ شدم، دور از ريشه هاي عربي ام.
1:18مثل خيلي از افراد كه بين غرب و شرق كشيده ميشوند ، در طي سالها به جهتي كشيده شدم كه تا براي درك بهتر ريشه هاي خودم تلاش كنم. و علت اينكه من موضوع رابطه جنسي را انتخاب كردم به پيشينه من در زمينۀ " اچ آي وي " و بيماري ايدز برمي گردد، به عنوان يك نويسنده، پژوهشگر و فعال اجتماعي. رابطه جنسي در بطن بيماري همه گير در حال گسترشي در خاورميانه ميانه و شمال آفريقا قرار گرفته، كه يكي از تنها دو منطقه اي در دنياست كه هنوز " اچ آي وي " و بيماري ايدز در حال گسترش است.
1:46حال آنكه رابطه جنسي يك ذره بين فوق العاده اي است كه با آن ميتوان هرجامعه اي را مطالعه كرد، زيرا آنچه در زنگي خصوصي ما اتفاق ميافتد با شدت در صحنه بزرگتري انعكاس مييابد: در سياست و اقتصاد، در مذهب و سنت، در جنسيت و نسلها. همانطور كه من فهميدم، كه اگر ميخواهيد مردمي را بشناسيد، بايد از بررسي اتاق خواب شان شروع كنيد.
2:12مطمئنا جهان عرب گسترده و متنوع است. اما كار كردن پيرامون آن، سه خط قرمز دارد-- اين مباحثه ها قرار نيست با واژه و يا درعمل به چالش كشيده شوند.
2:24اولين اينها سياست است. اما بهار عربي در قيامي كه از سال ۲۰۱۱ در سراسر سرزمين هاي عربي شكوفا شد، همه اينها را تغيير داد. در حاليكه همه افراد در مسند قدرت، چه قديمي و چه جديدطبق معمول به موضوع كسب و كار چسبيده اند، ميليونها نفر هنوز در كشاكش اند، در جهت زندگي بهتري كه اميدش را در سر دارند.
2:47دومين خط قرمز مذهب است. اما اكنون مذهب و سياست توسط جنبش گروهي به نام اخوان المسلمين با هم مرتبط شده اند. و حداقل برخي از مردم شروع به اين پرسش درباره نقش اسلام در جامعه و زندگي خصوصي كردهاند.
3:05مي دونيد، سومين خط قرمز، موضوعي است كه ورود به آن ممنوع است، فكر مي كنيد كه چه مي تواند باشد؟
3:11حاضرين: رابطه جنسي.
3:12شيرين ال فكي: بلندتر، نميتوان صداي شما را بشنوم.
3:13حاضرين: رابطه جنسي.
3:14شيرين ال فكي: دوباره، لطفا خجالتي نباشيد
3:16حاضرين: رابطه جنسي.
3:17شيرين ال فكي: قطعا، درسته، اين سكس و رابطه جنسي است. ( خنده تماشاگران) در سراسر سرزمينهاي عربي، تنها چهارچوب پذيرفته شده براي رابطه جنسي ازدواج است-- كه با تائيد پدر و مادرت همراه باشد، مجوز مذهب را داشته باشد و توسط دولت ثبت شده باشد. ازدواج بليط ورودي تو به بزگسالي ست. اگر ازدواج نكني، نميتواني محل زندگيت را از پدر و مادرت جدا كني،و قرار نيست رابطه جنسي داشته باشي، و قطعا نميتواني فرزند داشته باشي.
3:48اين يك مأمن اجتماعي است: يك قلعه غير قابل نفوذ در برابر هر گونه حمله و هر جايگزيني است.و پيرامون اين قلعه ميدان گسترده اي از تابو در برابر رابطه جنسي قبل از ازدواج ، در برابر كاندوم، در برابر سقط جنين، در برابر همجنس گرايي قرار دارد، هر چي كه فكرش را بكنيد.
4:10فائزه گواهي زنده بر اين موضوع است. بيانيه بكارت او بخشي از افكار واهي و پوچ نيست.هرچند اديان بزرگ منطقه عفت قبل از ازدواج را ستوده اند، اما در يك جامعه پدرسالاري، پسر، پسر است . مردان رابطه جنسي قبل از ازدواج دارند، و مردم كم و بيش چشم خود را بر آن ميبندند.
4:32ولي براي زنان، كه انتظار ميرود براي شب زفاف باكره باشند اينطور نيست-- پرده بكارت شما بايد دست نخورده باشد. اين يك موضوع شخصي نيست، اين مايه افتخار خانواده و به طور خاص، شرافت مردان است .
4:50بنابراين زنان و اقوامشان مسير بزرگي را براي حفظ اين بخش كوچك آناتومي طي ميكنند از ختنه زنان ، تست بكارت، عمل جراحي ترميم پرده بكارت -
5:03فائزه مسير ديگري را انتخاب كرد: رابطه جنسي بدون دخول. او فقط مثل بقيه بادار ميشود. اما در حقيقت فائزه اين را نمي دانست، زيرا آموزش روابط جنسي در مدرسه بسيار ناچيز است، و در خانواده در اين خصوص كم گفتگو ميشود.
5:22زماني كه شرايط او براي پنهان كردن سخت شد، مادر فائزه به او كمك كرد تا از دست پدر و برادرانش فرار كند. زيرا قتل هاي ناموسي يك تهديد واقعي براي تعداد بي حد و حصر زنان در سرزمينهاي عربيست. و در نهايت فائزه در بيمارستاني در كازابلانكا رسيد، و مردي كه به او پيشنهاد كمك كرده بود، در عوض سعي كرد كه به او تجاوز كند.
5:49متاسفانه، فائزه تنها مورد نيست. در مصر، كه پژوهش من در آنجا متمركز بود، من تعداد زيادي از اين مشكلات را در بيرون و درون اين قلعه ديدم. سپاهي از مردان جوان هستند كه توانايي ازدواج ندارند، زيرا ازدواج به يك گزار بسيار گرانقيمت تبديل شده. از آنها انتظار مي رود بار هزينه هاي زندگي مشترك را تحمل كنند، اما آنها نمي توانند شغل پيدا كنند. اين يكي از دلايل اصلي قيام هاي اخير است، و اين يكي از دلايليست كه سن ازدواج در اكثر سرزمين هاي عربي بالا رفته است.
6:23زنان متخصصي وجود دارد كه ميخواهند ازدواج كنند، ولي نميتوانند همسر بيابند، زيرا مخالف انتظارات جنسيت آنهاست، و يا همانطور كه دكتر جوان تونسي به من گفت، "ذهن زنان، روز به روز باز و باز تر ميشود. اما ذهن مردان هنوز در مرحله ماقبل تاريخ مانده است."
6:43و مردان و زناني را مي بينيم كه از حصار رابطه با جنس مخالف عبور كردند ، كساني كه رابطه جنسي با هم جنسيت خودشان دارند، و يا كساني كه جنسيت متفاوتي با هويتشان دارند. آنها كارشان به قانون مي رسد كه هم كارشان و هم ظاهرشان مورد مجازات قرار مي گيرد. آنها با كشمكشهاي روزانه همراه با ننگ اجتماعي، طرد شدن از خانواده، و با آتش انفجار مذهبي مواجه هستند.
7:08اينطور هم نيست كه بستر زناشويي، گلگون است . زوجهايي كه به دنبال خوشبختي بزرگتري هستند، و سعي در بالا بردن رضايت از رابطه زناشويي ميكنند، نمي دانند چگونه به آن برسند،بخصوص زنان، كه نگران هستند اگر در اتاق خواب خودنمايي كنند، آنها را همسران بدي بدانند.
7:27و پس از آن كساني كه در واقع ازدواج شان حجابي براي فحشاست. آنها توسط خانواده هايشان فروخته ميشوند، اغلب به مسافران عرب ثروتمند. اين تنها يك چهره از گسترش تجارت جنسي در سرزمينهاي عربي هست.
7:43حالا اگر در منطقه اي كه هستيد، يكي از آنها به گوشتان آشناست دستتان را بالا ببريد. بله، اينطور نيست كه اين در انحصار سرزمينهاي عرب باشد.
7:43حالا اگر در منطقه اي كه هستيد، يكي از آنها به گوشتان آشناست دستتان را بالا ببريد. بله، اينطور نيست كه اين در انحصار سرزمينهاي عرب باشد.
7:57گرچه كه ما گزارش كنسي عرب نداريم ( كنسي نام نويسنده كتابي در مورد رفتار سكس انسان است) كه به ما بگويد دقيقا در اتاقخواب سرزمينهاي عربي چه ميگذرد، ولي اين كاملا روشن ست كه در آنجا چيزي درست نيست. استانداردهاي دوگانه براي مردان و زنان ، رابطه جنسي به عنوان منبعي از شرم ، كنترل خانواده براي محدود كردن انتخاب هاي فردي ، و شكاف گسترده بين ظاهر و واقعيت: آنچه مردم انجام مي دهند و آنچه كه تمايل به اعتراف دارند، و بطور كلي بي ميلي به حركتي فراتر از زمزمه هاي خصوصي به بحث هاي عمومي جدي و مستمر است .
8:34همانطور كه دكتري در قاهره آن را بطور خلاصه برام گفت، "در اينجا، رابطه جنسي بر عكس ورزش است. همه درباره فوتبال حرف ميزنند، اما به سختي كسي فوتبال بازي كند. اما رابطه جنسي، همه سكس دارند، اما هيچ كس درباره آن صحبت نميكند."( خنده تماشاگران)
8:51( موسيقي)( به زبان عربي)
9:02شيرين ال فكي: يك نصيحت به شما ميكنم، كه اگر گوش كنيد، زندگيتون شاد ميشود.
9:09هنگامي كه همسرتان آمد پيش شما، وقتي قسمتس از بدن شما را گرفت، آه عميقي بكشيد و با ناز نگاه كنيد.
9:17هنگامي كه با آلتش به شما وارد شد، سعي كنيد كه با او لاس بزنيد و خود را هماهنگ با او حركت دهيد.
9:25حرفهاي داغ داغ!! ممكن هست به نظر بياد كه اين نكات سومند برگرفته از كتاب "لذت رابطه جنسي" يا سايت پرنو هست. اما در حقيقت اينها از كتاب قرن دهم اعراب به نام " دائره المعارف لذت" است، كه از روابط جنسي از نوع شهوت برانگيز گرفته تا رابطه جنسي انسان با حيوان، و هر چيزي بين اين دو را پوشش ميدهد.
9:45اين دائره المعارف تنها يكي از بي نهايت اصطلاحات عاشقانه عربي است، كه بيشتر آن توسط علماي ديني نوشته شده. به حضرت محمد برگرديم، سنت بسيار گرانبهايي در دين اسلام هست كه در مورد رابطه جنسي و سكس صريح صحبت شود: نه فقط در مورد مشكلات آن، بلكه همچنين از لذايذ آن، و نه فقط براي مردان، بلكه براي زنان هم همچنين. هزاران سال پيش، ما يك واژه نامه كاملي از سكس بزبان عربي داشتيم. واژههايي براي بيان هر ويژگي جنسي قابل تصور، موقعيت و اولويت ، مجموعه اي از زبان كه آنقدر غني بود كه مي توان بدن زن را مانند تصويري كه بر روي اين كاغذ مي بينيد، كشيد.
10:28امروزه، اين تاريخ در سرزمين هاي عربي بطور گستردهاي ناشناخته است. حتي توسط افراد تحصيلكرده، كه اغلب دربارۀ رابطه جنسي به زبان خارجي راحتتر صحبت مي كنند تا نسبت به زبان مادريشان. امروز چشم انداز جنسي بسيار شبيه اروپا و آمريكاست در آستانه انقلاب و تحولات جنسي .
10:47اما درحالي كه غرب در مورد سكس و رابطه جنسي بسيار باز هست، چيزي كه ما دريافتيم اين است كه به نظر ميرسد جوامع عرب به جهت مخالف حركت مي كنند. در مصر و خيلي از همسايگانش، بسته شدن جوامع ( در مورد رابطه جنسي) بخشي از بسته شده گسترده انديشه سياسي، اجتماعي و فرهنگي است. و اين محصولي ازفرايند پيچيده تاريخي است، كه با قيام محافظهكاران اسلامي اواخر دهه ۱۹۷۰ ريشه گرفته و عميقتر شده است. "فقط بگو نه" چيزيست كه محافظهكاران جهان در مورد هر چالش به وضع موجود جنسي مي گويند.در سرزمين هاي عربي، اينها به عنوان يك توطئه غرب براي تضعيف ارزش هاي سنتي عربي و اسلامي خوانده مي شود. اما آنچه اينجا واقعا در خطر است يكي از قدرتمند ترين ابزار محافظه كاران براي كنترل است: رابطه جنسي در لفافۀ دين.
11:43اما تاريخ به ما نشان داده در همين اواخر زمان پدران ما و پدر بزرگانمان، واقع گرايي بيشتر، و تحمل، و تمايل به در نظر گرفتن تفاسير ديگران به مراتب وجود داشته: سقط جنين، يا استمناء كردن، و حتي موضوع فتنه انگيز همجنسگرايان. اين سياه و يا سفيد نيست، چيزي كه محافظه كاران ما را مجبور به باور آن داشتند. در اين مقولات، همچون بسياري از مسائل ديگر، اسلام به ما حداقل ۵۰ تا رنگ خاكستري ارائه مي دهد . (خنده تماشاگران)
12:19در طي سفرهايم، من مردان و زناني را در سرزمين هاي عربي ملاقات كردم كه در حال كاوش و جستجو كردن اين طيف بودند-- متخصصين امور جنسي كه تلاش ميكردند به زوجها كمك كنند تا شادي بيشتري در ازدواجشان بيابند، نوآوراني كه سعي مي كنند آموزش مسائل جنسي را به مدارس ببرند، گروه هاي كوچكي از مردان و زنان، لزبين، و گي، (همجنسگرايان زن و مرد)، تغيير جنسيت داده ها، دگر جنسي ها، كه سعي در پيدا كردن جفتشان مي كنند از طريق اينترنت و دنياي واقعي كه آنها را پشتيباني مي كند. زنان و بطور فزاينده اي مرداني كه شروع به گفتگو در اين باره كردند و عليه خشونت هاي جنسي قدم برمي دارند در خيابانها و در خانهها. گروهايي كه سعي مي كنند به كاركنان مسائل جنسي كمك كرده تا در مقابل اچ اي وي (HIV) و ساير خطرات شغلي محافظت شوند، سازمانهاي غير دولتي كه به مادران ازدواج نكرده مانند فائزه كمك ميكنندكه در جامعه جايي را پيدا كنند، و با وجود انتقادهاي اجتماعي با فرزندانشان زندگي كنند.
13:17در حال حاضر اين تلاشها بسيار كوچك هستند، و اغلب با كمبود بودجه مواجه هستند، و با مخالفان بسيار قدرتمند مواجهاند. اما من خوش بين هستم، با گذشت زمان زمانه تغيير خواهد كرد، و آنها و ايدههايشان ريشه خواهند گرفت. در سرزمين هاي عربي تغييرات اجتماعي از طريق رويارويي دراماتيكي مثل تهديد و يا نشان دادن سينه هاي برهنه اتفاق نمي آفتد، بلكه از طريق گفتگو صورت ميپذيرد.
13:44چيزي كه ما اينجا در مورد آن صحبت ميكنيم، تحول و انقلاب جنسي نيست، بلكه پيدايش روابط جنسي است، كه از ديگر مناطق جهان ميآموزد، و با شرايط محلي تطبيق مييابد، و بر اساس مسير ما شكل مي گيرد، نه اينكه مسيرهاي نشانه گذاشته ديگران را دنبال كند. اميدوارم كه اين مسير، يك روز منجر به اين شود كه بتوانيم بدنمان را خودمان كنترل كنيم، و به اطلاعات و خدمات مورد نياز، دسترسي داشته باشيم، تا منجر به روابط جنسي امن و خوشايندي شود. حق ابراز آزادانه ايده هايمان، ازدواج با كسي كه انتخاب خودمان است، حق انتخاب شريك، اينكه رابطه جنسي داشته باشيم يا نه، تصميم اينكه بچه دار شويم و يا خير، همه اينها بدون خشونت ، بدون اجبار و بدون تبعيض.
14:33اكنون در سرزمين هاي عربي ما خيلي دور از اين وضعيت هستيم، و خيلي چيزها نياز به تغيير دارند: قانون، آموزش، رساناها، اقتصاد، اين ليست همينطور ادامه دارد، و حداقل، اين كار نسل هاست.
14:51اما اين با سفري كه من خودم آغاز كردم، شروع مي شود با پرسشي سخت از خردمندان درباره زندگي جنسي. و اين سفريست كه صرفا براي تقويت ايمان من است، و قدرداني از تاريخ محلي و فرهنگها با نشان دادن امكانهايي كه زماني براي من محض بودند.
15:12حالا با توجه به آشفتگي در بسياري از كشورها در سرزمين هاي عربي، صحبت كردن در مورد رابطه جنسي، به چالش كشيدن تابوهاي، جستجوي جايگزين ها، بنظر چيزي لوكس و غير لازم ميرسد.
15:24اما در اين لحظۀ بحراني تاريخ، اگر ما آزادي و عدالت، حيثيت و برابري، حفظ حريم خصوصي و استقلال در زندگي شخصيمان، در زندگي جنسيمان را محكم نكنيم، آن را در زندگي اجتماعي بسيار سخت خواهيم يافت.
15:43سياست و روابط جنسي محرم همبستر هستند، و اين حقيقتي براي همه ماست. مهم نيست كه ما كجا زندگي ميكنيم و كجا عشق ميورزيم.
15:53سپاسگزارم.
15:54(تشويق تماشاگران)